close
تبلیغات در اینترنت
ایران

javahermarket


آموزشگاه موسیقی چکاوک
ایران


تبلیغات
عنوان پاسخ بازدید توسط
کلید ها 0 197 admin
پر طرفدارترین موسیقی ها 0 232 admin

 

 


به میزبانی اصفهان
«محمد اصفهانی» شهریورماه به روی صحنه می‌رود

موسیقی ما - گروه موسیقی «محمد اصفهانی» به سرپرستی و خوانندگی محمد اصفهانی 9 و 10 شهریورماه جاری در تالار رودکی اصفهان به روی صحنه می‌رود.

واحد نظارت وارزشیابی دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صدور مجوز اجرای صحنه‌ای گروه محمد اصفهانی در اصفهان را صادر کرد.

گروه موسیقی «محمد اصفهانی» به سرپرستی و خوانندگی محمد اصفهانی 9 و 10 شهریورماه جاری در تالار رودکی اصفهان ساعت 21 هر شب یک اجرا با قطعه‌های برکت و بی‌واژه را برای علاقمندان اجرا خواهد کرد. مجوز امتیاز این اجرا برای شرکت آوای نوین اصفهان صادر شده است.



 
منبع : فارس


بازدید (105)

امتیاز : نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

طبقه بندی: اخبار موسیقی, ایران,
لینک ثابت
[ شنبه 21 مرداد 1391 ] [ 17:33 ] [ luxeshope ]

در تاریخ 14 تیر سال 1391 مدیر کل محترم  اداره فرهنگ و  ارشاد اسلامی استان یزد از اموزشگاه چکاوک بازدید به عمل آوردند

برای دیدن عکس ها اینجا کلیک کنید

 

 



ادامه مطلب
بازدید (177)

امتیاز : نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

طبقه بندی: اخبار موسیقی, ایران, ابرکوه, گالری, بازدید مدیر کل از اموزشگاه و ارشاد ابرکوه,
برچسب ها: مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی,
[ چهارشنبه 21 تير 1391 ] [ 16:21 ] [ luxeshope ]



بازدید (99)

امتیاز : نتیجه : 5 امتیاز توسط 5 نفر مجموع امتیاز : 17

طبقه بندی: اخبار موسیقی, ایران, ابرکوه,
برچسب ها: موسیقی, ابرکوه, حسین آقایی, اکبر مولودی,
لینک ثابت
[ جمعه 09 تير 1391 ] [ 23:59 ] [ luxeshope ]



بازدید (115)

امتیاز : نتیجه : 5 امتیاز توسط 5 نفر مجموع امتیاز : 7

طبقه بندی: اخبار موسیقی, ایران, ابرکوه,
برچسب ها: ابرکوه, موسیقی, هنرمندان, درد و دل, جشنواره شعر و موسیقی,
لینک ثابت
[ جمعه 09 تير 1391 ] [ 23:47 ] [ luxeshope ]

 
 
پيرنياكان و نوربخش در اصفهان، كرمان و تبريز كنسرت مي دهند
گروه شهنازي به سرپرستي داريوش پيرنياكان و خوانندگي حميدرضا نوربخش در حالي تا چند روز ديگر در اصفهان به روي صحنه خواهد رفت كه پس از آن و در ادامه تور كنسرت هايش در كرمان و تبريز نيز به اجراي برنامه خواهد پرداخت.

داريوش پيرنياكان در گفتگو با پايگاه اطلاع رساني موسيقي ايران، ضمن بيان اين مطلب گفت: گروه شهنازي 15 و 16 تير ماه جاري در اصفهان به روي صحنه مي رود و در ادامه، راهي كرمان خواهد شد تا پس از اجراي برنامه در اين شهر برنامه ديگري را نيز در تبريز برگزار كند.

اين آهنگساز در ادامه افزود: طبق برنامه قرار است كنسرت ما در كرمان روزهاي 22 و 23 تير ماه برگزار شود. همچنين اجراي گروه شهنازي در شهر تبريز نيز 25 و 26 تير ماه به روي صحنه خواهد رفت.

گروه شهنازي اولين برنامه تور كنسرت هاي خود را 21 و 22 ارديبهشت ماه امسال در تالار وحدت به روي صحنه برد كه طي آن قطعاتي از ساخته هاي علي اكبر خان شهنازي و داريوش پيرنياكان به اجرا در آمد. در ساير شهرها نيز قرار است همان برنامه اي كه در تالار وحدت به اجرا در آمده ،اجرا شود.

در اين تور -كنسرت ها داريوش پيرنياكان(نوازنده تار و آهنگساز)، حمید رضا نوربخش(آواز)، بهداد بابایی(سه تار و عود)، سیامک جهانگیری(نی)، روزبه رحیمی(سنتور)، آرش فرهنگفر(تنبک)، آرش کامور(کمانچه)، حامد جوکار(تارباس)، قاسم رحیم‌زاده(تار)، کامیار نعمت اللهی(تار)، یاسر بیات(کمانچه) و زکریا یوسفی(دف) گروه شهنازي را همراهي مي كنند..

طبق برنامه در بخش اول این کنسرت قطعات پیش در‌آمد، تصنیف به اصفهان رو، تصنیف مرغ سحر و رنگ اصفهان از ساخته‌های استاد علی اکبر شهنازی و چهارمضراب بیات راجع ساخته داریوش پیرنیاکان اجرا می‌شود.

بخش دوم برنامه نيز به آواز دشتی اختصاص دارد که در آن قطعات اورتور دشتی، تصنیف مپرس، بازگشت (چهارمضراب دشتی)، تصنیف دلربا و تصنیف وفا از ساخته‌های داریوش پیرنیاکان نواخته می‌شود.



بازدید (107)

امتیاز : نتیجه : 5 امتیاز توسط 5 نفر مجموع امتیاز : 6

طبقه بندی: اخبار موسیقی, ایران,
لینک ثابت
[ پنجشنبه 08 تير 1391 ] [ 16:35 ] [ luxeshope ]

علي قمصري در آستانه كنسرتش در تهران

 


علي قمصري در آستانه كنسرتش در تهران

«علي قمصري» در زمره آهنگسازاني است كه تاكيد خاصي روي ريشه‌هاي موسيقي ايراني دارد. توجه به ساختار آهنگسازي به روش ايراني و هارموني پنهان شده در بطن رديف‌هاي دستگاهي موسيقي ايراني، مي‌تواند نقطه عطفي در موسيقي ايراني باشد. به قول قمصري، غناي ملوديك و مايگي موسيقي ايراني هميشه مورد توجه جهان بوده است؛ اما كم‌كاري هنرمندان، فقدان روحيه كار جمعي متمركز و تخصصي و عدم‌حمايت مسوولان نسل امروز را با فقر منابع كاملا ايراني مواجه كرده. علي قمصري اولين آلبومش را سال ۸۴ با عنوان «نقش خيال» با آواز همايون شجريان به بازار موسيقي ارايه داد و بعد از آن به همراه كوارتت زهي ايراني و همراهي «عليرضا قرباني» آلبومي را به عنوان «سرو روان» منتشر كرد، همچنين آلبوم تكنوازي او به نام «شور پريشاني» نشان‌دهنده مهارت او در نوازندگي و تسلطش بر رديف موسيقي ايراني است. آلبوم «تنيده در خطوط موازي» از تكنوازي‌هاي ديگر اوست.

 

 

سال ۸۸ كنسرت آب، نان، آواز را با همايون شجريان به صحنه برد و اجراي او در «برج ميلاد» با نوشته‌اي تحسين‌آميز از سوي محمدرضا شجريان روبه‌روشد. شرق با او به بهانه ، برگزاري كنسرت«گفت‌وگو» در روزهاي هشتم و نهم تيرماه در تالار انديشه حوزه هنري و تاليف كتاب «هارموني موسيقي ايراني» گفت و گویی انجام داده است که در ادامه می خوانید.

مرحوم «وزيري» و «روح‌الله خالقي» تلاش‌هاي زيادي در جهت تئوريزه‌كردن موسيقي ايراني انجام داده‌اند، ولي با اين حال ما هميشه با فقر منابع تئوريك روبه‌رو بوده‌ايم. آيا همين ضرورت باعث شد كتاب«هارموني موسيقي ايراني» را تاليف كنيد؟


بله، دليل اصلي همين فقرمنابع بود. منكر اين نيستم كه اين نام‌ها بزرگند و قابل احترام، اما بدون شك، جهت تلاش اين اساتيد، موسيقي ايراني را از محور خود دور كرد و نوعي همنشيني ضعيف بين ملودي ايراني و هارموني غربي پديد آمد. به هر حال، سعي كردم كه ابزارم براي نگارش اين كتاب داشته‌هاي خودمان باشد و از بيهوده تكيه‌كردن بر قوانين موسيقي غيرايراني خود‌داري كنم.

 

 

خب اين به دليل اين بوده كه ما پيش‌زمينه‌اي در هارموني و آهنگسازي نداشته‌ايم...
پيش‌زمينه تاليف شده و قانون‌مندي نداشته‌ايم. اگر دقت كرده باشيد، بيشتر، تاريخ موسيقي ما را تاريخ‌نگاران غيرايراني نوشته‌اند. حتي يكي از اصلي‌ترين روايت‌ها از رديف «ميرزا عبدالله» توسط «ژان دورينگ» فرانسوي نوشته شده است. اما آن به اين معنا نيست كه موسيقي ايراني پتانسيل قانونمندترشدن را نداشته است. برعكس، غناي ملوديك و مايگي موسيقي ايراني هميشه مورد توجه جهان بوده. كم‌كاري هنرمندان، فقدان روحيه كار جمعي متمركز و تخصصي و عدم‌حمايت مسوولان نسل امروز را با فقر منابع كاملا ايراني مواجه كرده است.

 


يعني قواعدي براي آهنگسازي ايراني نوشته‌ايد كه تا به حال وجود نداشته؟
سعي كردم رديف موسيقي دستگاهي را كه تنها منبع مورد قبول تمام اهالي موسيقي است، به‌عنوان منبع اصلي قرار دهم و قواعد گرايش، نقش و تاكيدهاي نت‌ها، فرم و ساختار جمله‌ها و منطق كنار هم قرارگرفتن گوشه‌ها، من را به فرمول‌ها و قواعد هارمونيك هدايت كنند. هارموني گسترده‌ترين علم آهنگسازي است و قواعد پيچيده‌اي دارد.
براي همين با توجه به نداشتن نمونه‌اي براي مقايسه يا حتي گرفتن يك ايده، كار سختي پيش‌رو داشتم و نتيجه، مطمئنا خالي از اشكال نيست. اين آغاز يك راه طولاني است.

 


بالطبع شما هم علم هارموني را با موسيقي غربي فرا گرفتيد؟ آيا اين در نوشتن هارموني ايراني تاثير نداشته؟!
اگر ياد نمي‌گرفتم تا اين حد مطمئن نبودم كه اعمالش روي ملودي ايراني ضعيف است. از طرفي اجازه اظهارنظر در اين حيطه را به خودم نمي‌دادم. طبيعتا شناختن هارموني غربي به من كمك زيادي كرد.


ولي با اينكه آقاي خالقي را وامدار موسيقي غربي مي‌دانيد، صدادهي موسيقي آقاي خالقي، ايراني است...
ما نمي‌توانيم با سري و كرون و آلتره‌كردن فواصل غربي موسيقي را ايراني كنيم. يك اثر ايراني قبل از هر چيز بايد ساختارش ايراني باشد، نه اينكه فقط ملودي ايراني باشد و بنيانش غربي. از طرفي باملودي صرف نمي‌توانيم هنر والايي خلق كنيم، مگر اينكه تك‌نوازي كنيم. الان هم اتفاقات ادامه‌داري كه در فستيوال‌هاي موفق افتاده بيشتر در زمينه تك‌نوازي است. مي‌گويند موسيقي بايد به سمت تكنوازي پيش رود. آيا همه مي‌توانند تكنواز باشند؟ انعكاس روحيه جمعي و همراهي در تكنوازي چه لطفي دارد؟ فرض كنيد كل موزيسين‌هاي ايراني در سال بخواهند كنسرت تكنوازي اجرا كنند...

 


پس موفقيت آقاي خالقي به چه علت بوده است؟
نمي‌خواهم كار ايشان را زير سوال ببرم. اتفاقا كساني مثل آقاي وزيري و خالقي، قابليت‌هاي هارموني غربي را نشان دادند و موسيقي غربي را وارد موسيقي ايراني كردند. علم موسيقي ايراني خيلي گسترده است، ما مي‌توانستيم با موسيقي غربي گفت‌وگو كنيم؛ نه‌اينكه تحت‌تاثير آن قرار بگيريم. همه فكر مي‌كردند علمي‌كردن موسيقي اين است؛ در صورتي كه اگر ما هم مثل غربي‌ها روي موسيقي خودمان كار مي‌كرديم، مي‌توانستيم موسيقي‌مان را به صورت علمي بهتري در بياوريم. زماني متد غربي وارد كشور ما شد كه موسيقي ما سينه به سينه از استاد به شاگرد منتقل مي‌شد، طبيعتا روش علمي قدرت بيشتري از روش سنتي دارد. شيوه آقاي وزيري و خالقي گناه نبوده و خيلي‌ها مي‌توانند با آن شيوه كار كنند، منتها در آهنگسازي ما معضل سرگشتگي در هويت و ريشه وجود داشت. من سعي كردم قدم كوچكي در بهبود اين زمينه بردارم.


اين ايراني‌كردن قواعد آهنگسازي و هارموني ايراني چه تاثيري بر موسيقي دارد؟
ما در دانشگاه و هنرستان‌هاي موسيقي روش گسترده‌اي براي آموزش جوان‌ها نداريم؛ اين اتفاقي بود كه براي من هم افتاد. وقتي مدرسه موسيقي را تمام كردم و وارد دانشگاه شدم دوباره بايد همان درس‌هاي مدرسه موسيقي را مي‌خواندم. موسيقي ايراني دريايي‌ است كه براي ديده‌شدن عمقش بايد ابزار ديد را وسيع‌تر كرد و گل و لايش را زدود.

 


يعني دروس موسيقي خيلي محدود است؟
حرف من اين است كه دروس و دامنه ديد بعضي اساتيد محدود است نه خود موسيقي.


شما چطور توانستيد از آموزش‌هاي معمول فرا‌تر برويد؟
سعي كردم درست نگاه كنم؛ به ورطه مريد و مرادي و اتلاف وقت و تمرين‌هاي كور نيفتم و مرتب از خودم سوال كنم كه چه چيزي مي‌خواهم؟

 


به چه دليل اسم كنسرت پيش‌رو را «گفت‌وگو» گذاشته‌ايد؟
در كنسرت پيش‌رو يك كوارتت زهي غربي و يك كوارتت زهي ايراني روبه‌روي هم قرار مي‌گيرند. سازها با هم دوستانه ديالوگ دارند و گاهي اوقات وارد دنياي يكديگر مي‌شوند.
تا به حال به اين صورت نبوده كه موسيقي غربي و شرقي روبه‌روي هم قرار بگيرند و تعامل داشته باشند. من سعي كردم روي اصول سازبندي و اصول آهنگسازي و اجرايي موسيقي ايراني آنقدر كار كنم تا وقتي اين دو موسيقي روبه‌روي هم قرار مي‌گيرند با هم ديالوگ داشته باشند، نه اينكه يكي از آنها ميهمان‌نواز باشد و تحت‌تاثير ديگري قرار بگيرد.


يعني اين به نوعي به اعتبار موسيقي ما مي‌افزايد؟
شكي نيست. غرب تا به حال فقط روي دو نكته از موسيقي شرق تاكيد داشته است. يكي بداهه‌نوازي و يكي هم تك‌نوازي و ملودي پردازي؛ در بعد آهنگسازي تا به حال موسيقي شرق با معيارهاي خودش حرف چنداني براي گفتن نداشته است. من در دل موسيقي ايراني روي بعد آهنگسازي كار كرده‌ام.

 


صدادهي اين موسيقي چه تفاوتي با موسيقي سنتي دارد كه ما تا به حال شنيده‌ايم؟
همان‌طور كه در هنر‌هاي ديگر مثل نقاشي و مجسمه‌سازي هنرمند سعي مي‌كند ذهن مخاطب را به چالش بكشد، در اين نوع موسيقي من به احساس شنونده بسنده نكردم.


يعني شما از سازها امكاناتي را بيرون كشيده‌ايد كه تا به حال وجود نداشته است؟
بله، طبيعتا بايد اين طور باشد. امكانات صوتي و همنشيني اصوات به شكل جديد و تازه‌اي در اين موسيقي اتفاق مي‌افتد؛ البته اين امكانات، در بن موسيقي ايراني وجود داشته، ولي تا به حال به صورت اجرايي در نيامده است.


يكي از اين امكانات همان «چندصدايي بودن» است؟
چندصدايي بودن موسيقي، اصلي‌ترين امكان اين نوع آهنگسازي است.

 


به نظرتان مخاطب ايراني اين صدادهي را مي‌پذيرد؟
ببينيد، من تا حدي بايد به فكر مخاطب باشم و بعد از آن بايد به صلاحديد مخاطب و خود هنر فكر كنم. زماني كه من كارِ باكلام انجام مي‌دهم مخاطب بيشتري دارم؛ ولي يك جايي هم بايد از خودم خرج كنم. نمي‌توانم هميشه به كسب توجه فكر كنم. اين كتاب هم براي هر مخاطبي نيست و خواننده بايد پيش‌زمينه زيادي در موسيقي داشته باشد. احساس مي‌كنم چون موسيقي باعث شده من پيشرفت كنم، من هم نبايد هميشه موسيقي را نردبان خودم ببينم، يك جايي هم من بايد به موسيقي كمك كنم. بايد از فكر و وقتم براي موسيقي خرج كنم. واقعيت اين است كه وقتي شما به كارتان اعتقاد داشته باشيد، شايد در زمان خودش مخاطب كمي داشته باشد، همان‌طور كه در تاريخ موسيقي آهنگسازان زيادي بودند كه در زمان خودشان فروغي نداشتند؛ اما ۲۰ يا ۳۰ سال بعد شناخته شده‌اند. من هم سعي مي‌كنم يك‌سري از چيزها را به زمان بسپارم.


چند سال است كه روي اين موضوع كار مي‌كنيد؟
هميشه دغدغه‌اش را داشته‌ام، اما نه به صورت مكتوب. چندين سال است كه به صورت عملي روي اين مساله كار مي‌كنم.

 


پس خيلي از اتفاقات به صورت تجربي افتاده است...
بله.


فكر مي‌كنيد اين تجربه و آزمون و خطا را بايد با مخاطب شريك شد؟
من تجربه مي‌كنم، اما آزمون و خطا در سياه‌مشق‌ها اتفاق مي‌افتد. يعني وقتي يك قطعه جديد را روبه‌روي نوازنده مي‌گذارم، براي خودم جديد نيست و كاملا در تخيلم مي‌شناسمش. بعضي اوقات براي يك قطعه پنج‌دقيقه‌اي شايد ۲۰۰ برگ را سياه كنم، اما هيچ وقت روبه‌روي مخاطب، آزمون و خطا نمي‌كنم.

 


يعني طي اين سال‌ها به اين نتيجه نرسيده‌ايد كه بعضي تجربيات تان بازخورد خوبي نداشته؟
طبيعتا آدم احساس مي‌كند بعضي كارها را به شكل بهتري مي‌تواند انجام دهد؛ ولي اين طور نيست كه در ارايه بخواهم آزمون و خطا كنم.


تا چه حد در ساختار سازبندي موفق بوده‌ايد؟
شماري از اين كمبودها با ساخت سازهاي جديد حل مي‌شود و شماري از آنها هم با تفاوت نگاه به ساز كه در حوصله اين مقال نمي‌گنجد.

 

 


مي توان گفت براي پركردن خلأ صدايي سازها از موسيقي غربي استفاده كرده‌ايد؟
نه، اين يك ديالوگ است. من موسيقي غربي و ايراني را مي‌شناسم. زبان موسيقي خيلي گسترده است، اما حروف موسيقي در كل جهان ثابت است. بنابراين، سازها با فرهنگ خودشان به راحتي مي‌توانند در كنار هم قرار بگيرند. اين ژانر، چيزي نيست كه بخواهم از آن دفاع كنم يا خيلي عجيب و غريب جلوه‌اش دهم. همان چيزي است كه در دنيا به عنوان «ورلد ميوزيك» به رسميت شناخته شده و نمي‌توان پرسيد چرا اين سازها را در كنار هم قرار مي‌دهيد؟ اين يك ژانر ثابت شده در موسيقي است و الان خيلي از موسيقيدان‌هاي دنيا در اين ژانر فعاليت دارند. شما درهمنشيني سازها مي‌توانيد از رنگ آميزي، فرهنگ‌ها و ساختارهاي مختلف استفاده كنيد و در اين همنشيني، خيلي چيزها را ياد مي‌گيريد. رنگ‌هاي جديدي مي‌توان خلق كرد و به خلاقيت‌هاي تازه‌اي ‌رسيد.

 


كنسرت پيش‌رو با همين دغدغه برگزار مي‌شود؟
اين هم جزو دغدغه‌هايم است. آهنگساز مثل نقاش كه در استفاده از رنگ آزاد است بايد در استفاده از سازها آزاد باشد.

 


ساختار‌شكني به نظرتان همان «آزاد بودن» است؟
من به قواعد موسيقي‌ام پايبندم. اگر يك نقاش از رنگ‌هاي مختلف استفاده كند به اين معنا نيست كه نتيجه‌اش ساختارشكن است، فقط ابزارش به دلايل خاص تغيير كرده است.


يعني معتقديد در ساختار‌شكني ما فقط مي‌توانيم ابزار را تغيير دهيم؟
ساختار‌شكني يعني ساختار‌شكني و نمي‌توان آن را محدود كرد، ولي من هميشه به اصول اوليه پايبندم. مگر اينكه به دليل خاصي اصول را كنار بگذارم.

 


شما با همايون شجريان كار كرده‌ايد. در كنسرت پيش رو با «حسين عليشاپور» روي صحنه مي‌رويد، چه ويژگي در صداي ايشان دليل اين همكاري بود؟
اين طور نيستم كه بخواهم بزرگ‌بودن اسم را دليل همكاري خودم قرار دهم و هيچ وقت حاضر نيستم ذهنيت هنري‌ام را فداي اين مسايل كنم. حضور يك خواننده خوب مثل آقاي عليشاپور در كنسرت ما به عنوان ميهمان است و در دو قطعه بيشتر حضور ندارند. اين قطعات كارهاي برف خواني است كه قبلا توسط آقاي معتمدي اجرا شده است.


چرا اين‌بار هم با آقاي «معتمدي» همكاري نكرديد؟
صلاح ديدم كه از آقاي عليشاپور در اين كنسرت استفاده كنم، ضمن اينكه آن زمان آقاي معتمدي در ايران نيستند.

 


چقدر همايون شجريان در موفقيت شما نقش داشته؟ آيا اين اعتمادبه نفس را به شما داد تا دست به تجربيات مختلفي در موسيقي بزنيد؟
همايون شجريان در موفقيت اجتماعي من و شنيده‌شدن كاري ام مخصوصا «نقش خيال» خيلي نقش داشت. ولي اعتماد به نفس را من از كارم به دست مي‌آورم.


به نظر خيلي‌ها در كنسرت آخرتان، اجراي شب آخر پخته‌تر از شب اول بود...
بخش زيادي از كار در پارت اول با آقاي همايون شجريان بداهه بود و در اين بخش ما هرچه پيش مي‌رفتيم استرسي كه به دليل تبليغات قبل از كنسرت داشتيم كمتر مي‌شد. واكنش بعضي‌ها قبل از شنيدن كار هم دخيل بود؛ چراكه مي‌گفتند نبايد گيتار در كار باشد؛ انگار ما خلاف شرع مي‌خواهيم عمل كنيم! اين پيش‌قضاوت‌ها استرس زيادي به وجود آورده بود كه طي شب‌هاي اول رفع شد.

 


بعضي‌ها معتقد بودند در اين كنسرت گيتار صدادهي خوبي نداشته، حالا شايد به علت همان پيشداوري‌ها بوده. نظر خودتان چيست؟
اين اتفاق براي اولين‌بار تجربه شده بود و طبيعي است كه با گوش مخاطب آشنا نباشد. اتفاقا در اين پروژه هم از لحاظ حضور بهرام آقاخان و هم از لحاظ پارتي كه نوشته شده بود، گيتار از اركان اصلي گروه بود.


گفته بوديد موسيقي فلامنكو اشتراكات زيادي با موسيقي ايراني دارد...
فلامنكو تنها موسيقي اروپايي دستگاهي است و بداهه‌نوازي دارد. به لحاظ تاريخي هم «زرياب» يك موسيقيدان ايراني بود كه عود مي‌نواخت و در جنگ جهاني اول با يكسري از ايرانيان به آندولس مهاجرت كرد و تاثير زيادي بر شكل‌گيري اركان موسيقي آنجا داشت.

 


بازدید (126)

امتیاز : نتیجه : 5 امتیاز توسط 5 نفر مجموع امتیاز : 5

طبقه بندی: اخبار موسیقی, ایران,
لینک ثابت
[ پنجشنبه 08 تير 1391 ] [ 16:26 ] [ luxeshope ]

استاد کسائی بعد از تحمل رنج های زیاد از بیماری در روز 25 خرداد 91 در خانه شخصی خود ساعت 15:30 درگذشت و صبح روز بعد ساعت چهار صبح به خاک سپرده شد ودل تمام هنرمندان و هنر دوستان را به درد اورد.               

استاد کسایی در خانه ابدیش آرمید

فوت این استاد بزرگ را به تمام جامعه هنری تسلیت میگوییم

روحش پاک

هنرش ماندگار باد

در زیر توضیحات مختصری در مورد این استاد بزرگ به یاد او مینویسیم:

حسن کسایی یکی از مفاخر هنری مشرق زمین است. نزدیکان، دوستان و همشهریانش او را "آقا حسن" می نامند. آقا حسن کسایی متولد 1307 شمسی برابر 1928 میلادی در اصفهان است. نخستین مکتب خانه هنری آقای حسن را می توان منزل پدری اش و در کنار دوستان هنرمند پدرش حاج سید جواد کسایی بازرگان و اهل اصفهان دانست؛ که این استاد آینده موسیقی و نی نوازی، در آن محیط پرورش یافته، و محضر هنرمندان به نام موسیقی دانان مشهور کشور را در اوان جوانی درک کرده است. او بعدها از مکتب تاج اصفهانی، ادیب خوانساری (در فراگیری ردیف آوازی) و مهدی نوایی (درآموختن نای هفت بند) و استاد بی مانند ابوالحسن صبا (در فراگیری ردیف و مراحل تکامل و کسب تجارب کمیاب) استفاده نموده است. همه می دانیم استادان نامبرده شاگردان با ذوق دیگری نیز داشته اند اما قرار نبوده و نیست همه کسانی که به هنر جویی می نشینند به مقام عالی دست یابند. "صد نکته غیر حسن بباید" تا کسی به مقامی در نوازندگی و دریافت حالت های ردیف برسد که استاد کسایی رسیده است.

   

او با استخراج اصواتی دلپذیر و شگفت آور از نای، این ساز که زمانی می رفت تا مانند بعضی دیگر از سازهای موسیقی ما به فراموشی گراید، اعتلا بخشید.

از نکته های قابل توجه اینکه در نوازندگی سازهای ایرانی پیشینیان الگوی واقعی ما بوده اند. برای مثال هنوز نوازندگی علی اکبر خان شهنازی و یا میرزا حسین قلی و یا ... اسوه بسیاری از نوازندگان ماست که بدان روش اقتدا می کنند. اما بی هیچ مداهنه ای بر این باوریم که اصوات مستخرج از نای توسط استاد کسایی، در میان پیشینیان نیز کم سابقه بوده است چرا که هنوز هستند کسانی که صدای نای گذشتگان را به خاطر دارند و یا از صفحه هایی قدیمی و فنو گراف شنیده اند.

دیدگاه هنرمندی چون کسایی، به طور قطع و یقین با دیدگاه های ما متفاوت است چرا که او در عمل ثابت کرده که منحصر به فرد است.

و انسان منحصر به فرد، تفکر و تشخیصی منحصر دارد، و اما از بعد دیگر و آن، خصوصیات اخلاقی انسان هاست که از میانشان هنرمندانی بر می خیزند. اگر هنرمند، هنرمند هم نباشد او نیز مانند یک فرد عادی دارای بعضی خصیصه های اخلاقی است که بعضی از آن خصایص به مذاق دیگران خوش می آید و بعضی دیگر ناخوش. اما انسان به محض آن که با لقب هنرمند برگزیده شد تمام خصایص اخلاقیش نیز زیر ذره بین قرار می گیرد و بی آنکه کسی را دعوت کرده باشد از اخلاق او خوشش بیاید یا نیاید، در قضاوت دیگران مطرح می شود در حالی که دیگران هستند که بنا به دلایل مختلف نیازمند حشر به اویند.

     به قسمتی از تکنوازی استاد گوش کنید.

 اجرای گوشه رهاب توسط استاد کسایی 

 برگ سبز شماره 19 تاج و استاد کسایی دانلود کنید 

 تصویری آتش دل تاج وکسایی

پس باید حالات متفاوت او را نیز درک و تحلیل کنند.

هیچ هنرمند وارسته ای نیست که نقد پذیر نباشد. چرا که نقد نخستین جایگاه سازندگی است. بعضی از دوستان و علاقمندان پرسیده اند چگونه است که گاهی یک استاد مسلم، (حتی مانند جناب کسایی) هنرمندی را تایید کند و چند سال بعد به کلی او را نفی نماید؟ چنین به نظر می رسد که به قضایا عمیق شده اند. آیا می توانیم بگوییم یک هنرمند اعم از خواننده و نوازنده همیشه در سطحی دلخواه و مورد تایید بزرگان می ماند؟ گاهی ممکن است یک نوازنده یا خواننده در مجلسی، هنری بنمایاند که استاد بزرگی نیز در آن جلسه از او تمجید کند و سخن او هم ضبط شود. اما هنگامی که قضاوت در سطح جامعه مطرح است یک استاد بزرگ با در نظر گرفتن کلیه جوانب، حکم کلی می کند. این حکم متفاوت از آن تمجید مجلسی است. ما منکر این نیستیم که هیچ کس اشتباه نمی کند اما در پیشگاه استادان برجسته و نامی امتحان پس داده، باید در درجه اول خاضع بود و در درجه بعد لازم است شرایط زمانی و مکانی و روحی گفته های این بزرگان را در قضاوت های خود در نظر بگیریم و در عین حال از هنرمندان بزرگ بخواهیم در قضاوت های خود دقت بیشتری به خرج دهند. چرا که حرفشان معیار و الگوی منتخب جوانان است. اگر امروز، نواختن نای هفت بند در ایران هنرجویان علاقمند و به خصوص در اصفهان نوازندگان توانایی دارد همگی مرهون و مدیون استاد حسن کسایی، این یگانه ارجمند نی نواز است. آری؛ امروز شهر استاد کسایی در مقوله تربیت هنرجویان رشته نی نوازی حرف اول را در کشور می زند.

        نت قطعه «سلام صبحگاهی»: ساخته حسن کسائی (از کتاب غوغای ستارگان)

 به چهار گاه استاد کسایی گوش کنید

تعداد شاگردان شیفته ای که سال ها می کوشند تا صدایی از نای شبیه به صدای نای استاد درآورند در استان و شهر اصفهان بیشترین است.

در یک عبارت آنچه در مقولع نای و نای نوازی، در کشور مطرح است مرهون زحمات استاد کسایی و آنچه از ردیف موسیقی مکتب اصفهان که بار علمی ردیف، وسعت مشرب و مکتبش مورد تایید استادان بزرگ از جمله جناب استاد فرامرز پایور (که خدایش سلامتی دهاد) است، بازمانده در کف زی وجود جناب کسایی است. خداوند همه این پیشکسوتان را سلامت بدارد.

 

 

     دونوازی نی و تمبک (در دستگاه همایون)

         کسایی از زبان خودش



بازدید (95)

امتیاز : نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

طبقه بندی: اخبار موسیقی, ایران,
لینک ثابت
[ چهارشنبه 31 خرداد 1391 ] [ 16:39 ] [ luxeshope ]



بازدید (107)

امتیاز : نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

طبقه بندی: اخبار موسیقی, ایران,
برچسب ها: شهرام ناظری,
لینک ثابت
[ شنبه 13 خرداد 1391 ] [ 20:52 ] [ luxeshope ]

 

 


در گفت‌وگو مدیر ادارهٔ ارشاد شهرستان نیشابور مطرح شد
چرا کنسرت حسین علیزاده و پژمان حدادی در نیشابور برگزار نمی‌شود؟

موسیقی ما - مدیر ادارهٔ ارشاد شهرستان نیشابور دربارهٔ دلایل برگزار نشدن کنسرت حسین علیزاده و پژمان حدادی در این شهر گفت: به هیچ وجه کنسرت حسین علیزاده در نیشابور لغو نشده است و نمی‌دانم این موضوع از روی چه سندی مطرح شده است.  کنسرت حسین علیزاده و پژمان حدادی که قرار بود در تاریخ‌های ۲۳ و۲۵ خرداد ماه در نیشابور برگزار شود، طبق اعلام روابط عمومی این گروه برگزار نمی‌شود.

سلامت ـ مسئول امور هنری نیشابور ـ گفت: بنده جهت برگزاری این کنسرت نامه‌ای را به آقای قلندری مدیر ارشاد نیشابور نوشتم، اما از سوی ایشان هیچ جوابی برای بنده نیامد، بنابراین تا وقتی که ایشان اجازه‌ای ندهند، ما نمی‌توانیم کنسرتی را برگزار کنیم.

احمد قلندری مدیر ارشاد نیشابور هم در پاسخ به این سوال که دلیل لغو کنسرت حسین علیزاده چیست؟ به ایسنا یادآور شد: کنسرت حسین علیزاده لغو نشده و من نمی‌دانم چه کسی این موضوع را مطرح کرده است، بلکه تاریخ این اجرا به تعویق افتاده است و زمان آن مشخص نیست.

وی یادآور شد: باید شورای فرهنگ عمومی برای این اجرا تشکیل جلسه دهد و نتیجه را به ما اعلام کند و تاکنون نتیجه‌ای در این رابطه به ما اعلام نشده است.

روز گذشته از سوی روابط عمومی این گروه اعلام شد، کنسرت «آن و آن» حسین علیزاده و پژمان حدادی علی‌رغم اعلام قبلی برگزارکنندگان در تاریخ‌های ۲۳ تا ۲۵ خرداد در شهر نیشابور برگزار نخواهد شد.

علیزاده و حدادی امروز ۱۰ خرداد - در آمل اجرا خواهند داشت و پس از آن به تهران باز می‌گردند.

تور کنسرت «آن و آن» به مدت دو هفته به مناسب ایام سوگواری ارتحال حضرت امام (ره) متوقف خواهد بود و پس از با اجراهایی در گیلان و تهران به پایان خواهد رسید.


 
منبع : ایسنا


بازدید (81)

امتیاز : نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

طبقه بندی: اخبار موسیقی, ایران,
برچسب ها: کنسرت, استاد, علیزاده, لغو کنسرت,
لینک ثابت
[ شنبه 13 خرداد 1391 ] [ 20:33 ] [ luxeshope ]

تبلیغات
ورود
آرشيو مطالب
آمار سایت
بازديدهای امروز : 10 بازدید
بازديدهای ديروز : 4 بازدید
بازديدهای این هفته : 10 بازدید
بازدید این ماه : 18 بازدید
بازدید سال : 18 بازدید
كل بازديدها : 18 بازدید
كل کاربران : 17 عدد
كل مطالب : 34 عدد
كل نظرات : 9 عدد
امروز : دوشنبه 28 خرداد 1397