close
تبلیغات در اینترنت
تئوری موسیقی

javahermarket


آموزشگاه موسیقی چکاوک
تئوری موسیقی


تبلیغات
عنوان پاسخ بازدید توسط
کلید ها 0 207 admin
پر طرفدارترین موسیقی ها 0 232 admin

موسیقی از دو بخش تشکیل شده است:

1)ریتم(ضربان)

2)ارتفاع صوتی(زیر و بمی صدا)

ارتفاع در موسیقی به معنای درکی است که گوش شنونده از فرکانس یا میزان زیر و بم بودن نت ها دارد.

چون گوش انسان نمی‌تواند فرکانس نت‌ها را به دقت وسائل اندازه‌گیری تشخیص دهد، ارتفاع با فرکانس فرق دارد. مثلاً نت «لا» صدایی خالص است با

فرکانس ۴۴۰ هرتز ولی اگر دستگاهی یا سازی صدائی با فرکانس ۴۴۵ هرتز تولید کند گوش انسان این تفاوت فرکانس را درک نمی‌کند و آن را نیز نت لا می‌پندارد

مختصري درباره فيزيك صوت :

صوت:

انچه را كه انسان به كمك حس شنوايي خود ميشنود صوت نام دارد : فركانسي بين 20 تا 20000 هرتز ، صوت نتيجه ارتعاش جسم مادي است يعني هرگاه يك جسم مادي با سرعتي كم يا زياد به ارتعاش درايد از ان صوت حاصل ميشود هر چه رفت و امد هاي جسم مادي منظم تر باشد صداي صوت حاطله به صورات موسيقيايي نزديكتر خواهد بود .

به عبارت ديگر بسامد يا حركت رفت و امدي ان قابل ثبت يا شمارش باشد و صوت حاصل از ان موسيقيايي باشد ، پس به طور كلي صوتي كه دراي ارتعاشات منظم هستند موزيكال و اصواتي كه داراي ارتعاش منظم نيستند غير موزيكال هستند.

يك صوت دراراي مشخصات زير است :

1- زير و بمي
2- ديرند يا كشش
3- شدت يا ديناميسم
4- طنين يا رنگ

زير و بمي يا ارتفاع صوت :

صداهاي موسيقيايي ميتوانند در سطوح مختلف زير و بمي حاصل شوند چنانكه صداي مردان از صداي زنها كلفت تر است هر چه ارتعاش صوت كند تر باشد صوت حاصله از ان بمتر است .و به طور كلي هرچه طول سيمهاي يك ساز كوتاهتر باشد صداي ان زيرتر و هر چه بلند تر باشد بمتر خواهد بود و هر چه سيمها نازكتر باشد صوت زيرتر و هر چه كلفت تر باشند صوت بمتر خواهد بود ،در لوله هاي صوتي هر چه اندازه لوله ها بلندتر باشد صداي حاصل از ان بمتر و هر چه كوتاهتر باشند صداي انها زير تر است.در كل هر كدام از اين شرايط ميتواند بر ارتفاع يا زير و بمي صوت حاصل موثر باشند.

ديرند ( كشش ):

كشش يعني زماني كه هر صوت موسيقيايي ادامه ميابد ، يك قطعه موسيقي از صوتهايي تشكيل شده است كه ارزشهاي متفائت زماني دارند و اين ارزشهاي زماني را كشش هر صوت مينامند

شدت يا ديناميسم:

صوت موسيقي ممكن است نسبت به يكديگر ضعيف تر يا قوي تر باشد.در اين باره ميتوان گفت هر چه دامنه ارتعاش يعني ميدان حركت رفت و امدي لرزش جسم ، وسيعتر باشد صوت ، قويتر و هرچه دامنه ارتعاش كوتاهتر باشد صوت ضعيفتر خواهد بود.

طنين يا رنگ :

اخرين خصوصيتي كه در فيزيك صوت بررسي ميكنيم طنين يك صوت است ، طنين يا رنگ هر صوت با ديگري متفاوت است در واقع به خاطر رنگ هر ساز است كه ما به سازي علاقه مند ميشويم و از سازهاي ديگر انرا تمييز ميدهيم ، طنين در واقع تركيبي است از طول موجها با شدت هاي گوناگون و اين اصوات فرعي هستند كه رنگ ساز را بوجود مياورند.

موسيقي:

تعريفي ساده از موزيك , موزيك يعني، مجموعه اي از سر و صدا هاي تنظيم شده ي پيشرفته. یا در تعریفی دیگر: هنر بیان احساس با صدا.

پيدايش موزيك و آلات آن:

انسان هاي اوليه با توليد صداهاي مختلف به وسيله حنجره ي خود قطعات ديگر را اجرا مي كردند. بعد ها با ضربه زدن به شيي و بعدها با ضربه زدن شيي به شيي ديگر. با فوت كردن در اسكلت جمجه ي حيواني صداهاي عجيب غريب از آن توليد مي شد، با سوراخ كردن استخوان هاي كلفت تر صدا هاي بيشتري از آن توليد مي كردند. انسان ها با كشيدن كمان و وسايلي امثالهم به فكر ساختن سازهاي سيمي با الياف، روده ي حيوانات و بعد ها سيم هاي فلزي افتادند. در اين جا ثابت مي شود كه ترتيب پيدايش سازها، كوبه اي، بادي و سيمي مي باشد.

پيدايش كلمه ي موزيك:

Music از كلمه ي يوناني Muse مي آيد. در اساطير يوناني« آپولو » نام خداي موسيقي و هنرهاي زيباست، و Muse نام نه فرشته اي هست كه همراه او در كوه « پارناس » به سر مي برند و هر يك در فني از آواز و نوازندگي مهارت دارند.



بازدید (81)

امتیاز : نتیجه : 5 امتیاز توسط 5 نفر مجموع امتیاز : 5

طبقه بندی: تئوری موسیقی, صداها در موسیقی,
برچسب ها: صدا در موسیقی, دینامیک, صوت, صوت در موسیقی, انواع صدا, ارتفاع صدا, زیر, بم, زیر صدا, بم صدا, زیری صدا, بمی صدا, فیزیک صوت, رنگ در موسیقی, رنگ صدا, طنین صدا, دیرند, کشش,
لینک ثابت
[ دوشنبه 30 بهمن 1391 ] [ 18:26 ] [ luxeshope ]

کلید ها

مفهوم کلید در موسیقی: قراردادی است که با نشان دادن جای یک نت خاص در پنج خط حامل، به طور طبیعی جای دیگر نت ها را نیز مشخص می کند.

در تئوری موسیقی کلاسیک غرب سه نوع کلید وجود دارد:

1- کلید سل: محل نت سل بعد از دو میانی* را مشخص می کند که همواره روی خط دوم حامل قرار می گیرد.

2- کلید دو: محل نت دو میانی* را مشخص می کند که در گذشته روی خط های اول، دوم، سوم و چهارم حامل قرار می گرفته، اما در حال حاضر تنها روی خط سوم (و به ندرت خط چهارم) قرار می گیرد.

3- کلید فا: در گذشته روی خطوط سوم و چهارم قرار می گرفته و مکان نت فا قبل از دو میانی* را مشخص می کرده، اما امروزه تنها روی خط چهارم قرار می گیرد.

در تقسیم بندی امروزی صداهای موسیقی، ۴ گروه در نظر گرفته می شوند که به ترتیب از زیر به بم شامل سوپرانو (کلید سل)، تنور (کلید دو خط سوم)، آلتو (کلید دو خط چهارم) و باس (کلید فا خط چهارم) می شوند، که باز از میان این ها کلید سل و فا به ترتیب پراستفاده ترین ها هستند.


بازدید (144)

امتیاز : نتیجه : 1 امتیاز توسط 1 نفر مجموع امتیاز : 1

طبقه بندی: تئوری موسیقی, کلید,
برچسب ها: کلید در موسیقی, کلید سل, کلید فا, کلید دو, موسیقی, تئوری موسیقی, آموزش موسیقی, آموزش تئوری موسیقی,
لینک ثابت
[ شنبه 07 بهمن 1391 ] [ 12:17 ] [ luxeshope ]

تبلیغات
ورود
آرشيو مطالب
آمار سایت
بازديدهای امروز : 22 بازدید
بازديدهای ديروز : 7 بازدید
بازديدهای این هفته : 134 بازدید
بازدید این ماه : 429 بازدید
بازدید سال : 810 بازدید
كل بازديدها : 49,650 بازدید
كل کاربران : 17 عدد
كل مطالب : 34 عدد
كل نظرات : 9 عدد
امروز : جمعه 26 مرداد 1397